MENU

tiistai 31. heinäkuuta 2018

Kesäretki Keski-Suomessa

Heippa pitkästä aikaa! Edellisestä kerrasta on ehtinyt kulua jo lähes kaksi viikkoa ja aika järkevä selityskin siihen löytyy. En ole liiemmin viimeisen kahden viikon aikana avannut konetta. Heti festareiden jälkeen lähdin pienelle Suomi-kierrokselle. Muutama mökki ja useampi suomalainen kaupunki takana. Perjantai-illalla palasin takaisin Helsinkiin ja siitä lähtien olenkin ollut kiinni töissä. Ensimmäinen oikea kotipäivä siis ikuisuuksiin.

Täytyy kyllä sanoa, että tää kuumuus on saanut mut aika nuutuneeseen tilaan. Puhti on kokoajan poissa, koska kämpässä huitelee asteet yötä päivää varmasti yli 25:ssa. Parissa yöpymispaikassa reissun aikana oli niin kuuma, että en varmasti nukkunut paria tuntia enempää. Vähäiset yöunet ovat sellaiset, jotka iskee välittömästi mun jaksamiseen. En muutenkaan välitä erityisemmin kuumasta säästä, joten ihana, että horisontissa näkyy hieman viileämpiä päiviä. Ei ole siis varmasti ihme miksi lähdin Islantiin vaihtoon.

Tässä olisi kuitenkin vähän kuvamateriaali meidän tämän kesän Suomi-reissulta.

Ensimmäinen yö vietettiin Mikkelissä ja yövyttiin Huoneistohotelli Marjassa Mikkelin vanhalla kasarmialueella. Saavuttiin sen verran myöhään, että ehdittiin ainoastaan nauttia drinkit torin laidalla ja käydä syömässä Gastropub Einossa.

Seuraavana aamuna lähdettiin aikaisin liikkeelle ja pysähdyttiin ensimmäisenä aivan Mikkelin kupeessa sijaitsevalle Tertin kartanolle. Kohde oli ihastuttava ja ehdottomasti pysähtymisen arvoinen! Alueella toimii Muotiaitta, josta nappasin matkaani oversize farkkutakin, herkkukauppa, kahvila ja ravintola. Kartanon vieressä on myös tarjolla majoitusta.

Tertin kartanosta matka jatkui Juvaan. Kävimme ihailemassa Juvan suurta kivikirkkoa ja sieltä suuntasimme TeaHouse of Wehmais:iin. Juvalla toimii siis Suomen ainoa englantilainen teehuone, jonka Afternoon Tea:ta päätimme kokeilla. Kaikki oli todella herkullista ja nappasin vieressä toimivasta Deli&Deco sisustusliikkeestä myös mukaani pussillisen teetä. Oli aika täydellistä istuskella pihalla päivänvarjon suojassa nauttimassa teetä ja herkkuja ja ihastella suloisia muutaman viikon ikäisiä kilejä.

Teimme vielä nopean pysähdyksen Varkaudessa, jonka jälkeen suuntasimme tuttavien mökille Heinävedelle. Siellä sitä uitiin kylpyveden lämpöisessä järvessä ja saunottiin oikein olan takaa.

Seuraavana päivänä olikin jo suunta kohti ihanaa kesäistä Kuopiota. Ihan yksi lempparikaupungeistani Suomessa! Käytiin nauttimassa herkullinen illallinen Mustassa Lampaassa ja nautiskeltiin drinkkejä hotellin pihalla mielettömässä kesäillassa. Oltais haluttu mennä vielä illalla risteilylle Kallavedelle, mutta viimeiset lähtivät niin aikaisin, että ei ehditty niihin ravintolavarauksemme takia.

Seuraavana päivänä ajettiin Iisalmen kautta Vieremälle, jossa oli meidän toinen mökkipysähdys. Istuttiin ulkona pitkälle iltaan äkäsistä ampiaisista huolimatta, nautittiin ihanasta ruoasta ja paljuiltiin. Seuraavana aamuna paistettiin vielä perinteisiä savolaisia muurinpohjalettuja ja ukkosen saattelemana lähdettiin ajamaan kohti viimeistä yöpymispaikkaamme.

Reissun viimeinen yö yövyttiin Jyväskylän lähellä (oli muuten tosi fiksu valinta, kun Jyväskylän ralli oli juuri käynnissä) Mäntässä. Aamulla oltiin heti koputtelemassa Serlachius-museo Göstan ovia ja käytiin kiertämässä näyttelyt, jotka olivat musta aika pettymys. Pullakahvien jälkeen suunnattiin Jämsän kautta kohti Helsinkiä.

Reissu oli kokonaisuudessaan todella onnistunut ja siitä saa varmasti kiittää nättejä kelejä ja tottakai seuraa kaikissa kohteissa. Kesä-Suomi on kyllä aina niin ihana!

Oletteko te reissanneet tänä kesänä koto-Suomessa? Ainakin kelit on antaneet sille mahtavat mahdollisuudet!